Sorin Sirkuksen joulushown valmistumiseen kuuluu muutakin kuin sirkusnumeroita ja taidetta. Paljon työtä tarvitaan myös siihen, että show on mahdollista esittää julkisesti ja että yleisö saadaan paikalle ja viihtymään sirkuskäynnillään.
Sorin Sirkuksen joulushow'n tuottajana toimii Pertti Huovinen, jolle Kaila on viides joulushow. Pari vuotta sitten stressi onnistumisesta ja asioiden valmistumisesta oli vielä suurempi koronaviruksen ja sen tuomien rajoitteiden vuoksi, mutta vaikka ne ovat jo toivottavasti kokonaan taaksejäänyttä elämää, niin itsestään tämänvuotinen Kailakaan ei valmistu. Työtä sen eteen on tehty jo vuosi.
– Työ lähtee käyntiin jo oikeastaan yli vuotta aiemmin, Huovinen kertoo vuotuisen prosessin käynnistymisestä. – Toisin sanoen työ Kailan parissa alkoi jo vuonna 2022 ennen kuin edellinen joulushow-kausi oli edes alkanut. Silloin jo tehdään budjetti seuraavalle vuodelle.
Tuotantopuolen suunnittelu kulkee paljolti käsi kädessä taiteellisen puolen kanssa. Alkuvuodesta edellisen show'n esityskauden päätyttyä yhteisissä työryhmissä päätetään ensin päälinjoja seuraavasta esityksestä, keväällä valmistelu jatkuu, tuleva esitys saa nimen ja päätetään myös siitä, kuinka monta esitystä kauteen mahtuu. Esitysten lukumäärä asettuu yleensä 20:een tai vähän yli, ja ensi-iltapäivä on yleensä marraskuun kolmannella viikolla.
– Näiden yksityiskohtien pitää olla valmiina viimeistään loppukesästä, jotta show saadaan myyntiin ja myyntiaikaa on riittävästi. Tänä vuonna esityksen nimi, teema ja yleinen visuaalinen ilme syntyivät aika soljuvasti, mikä helpotti jatkotyötä, Huovinen kiittelee.
– Pelkkä lippujen myyntiin asettaminen ei riitä, vaan panoksia pitää laittaa siihenkin, että lippuja myös ostetaan. Esityskauteen kuuluu myös koululaisnäytöksiä ja kenraaliharjoitus, jotka ovat lipunmyynnin ulkopuolella ja niiden katsojahankintaan liittyy paljon sidosryhmätyötä.
Tuottaja mahdollistaa esityskauden sujuvuuden
Kun esiintyjät ja ohjaajat syksyllä harjoittelevat show'ta esityskuntoon, niin samaan aikaan tohinaa riittää harjoitussalien ulkopuolellakin. Mukaan on jo pitänyt kiinnittää valo- ja äänisuunnittelijat ja mahdollisia muitakin ulkopuolisia ammattilaisia, joiden panoksella esityksestä saadaan hiottua entistäkin vaikuttavampi kokonaisuus. Tuottaja Pertti Huovinen on se viimeinen taho, joka etsii tarvittavat tekijät ja neuvottelee heidän kanssaan sopimukset. Yleensä tekijät ovat jo vanhoja tuttuja, jotka ovat olleet tekemässä Sorin Sirkusta aiemminkin, mutta joskus pitää löytää uusiakin.
– Korona-ajan päätyttyä joka puolella starttasi siihen asti jäissä olleita uusia tuotantoja, jolloin kaikki tutut ihmiset olivat jo kiinni omissa töissään tai muissa projekteissa, Huovinen muistelee viimevuotista Xyper-tuotantoa.– Silloin piti kaivella, että löydettiin uusi äänimestari, mutta löydettiinkin sitten oikein hyvä. Yksin minun tuottajana ei sitä tarvitse tehdä, vaan onneksi meillä on työntekijöitä, joilla on tietoa ja näkemystä.
Syksyn edetessä, kun irralliset palaset esityksen taiteelliseen rakentamiseen on saatu paikoilleen, tuotannon painopiste siirtyy siihen, mitä ennen esitystä, sen aikana ja sen jälkeen tapahtuu muualla kuin esitysmaneesilla. Ketkä omasta henkilökunnasta ovat paikalla ja mitkä heidän tehtävänsä ovat, paljonko saadaan vapaaehtoisia avustajia, ja mitä kaikkea hankintoja pitää tehdä, että esityskausi saadaan sujumaan läpi. Huovinen arvelee, että tuotannon näkökulmasta tämä on ehkä se kaikkein merkittävin työvaihe.
– Kun näytöskausi on käynnissä, niin kyllä sen koko koneen pitää olla aika rasvattuna, hän sanoo. – Omassa työssäni pyrin siihen, että tarvittavat asiat saadaan laitettua liikkeelle ajoissa.
Huovinen kiittelee koko Sorin Sirkuksen henkilökuntaa, joka työpanoksellaan ja uhrautumisellaan mahdollistaa sen, että esityskausi pystytään tekemään. Talossa on paljon sellaista hiljaista tietoa ja vuosien kokemusta, joka helpottaa joulushow'n rakentumisessa ja auttaa paljon tuottajankin työtä. Erityiskiitokset menevät tietysti myös lukuisille vapaaehtoisille, jotka tulevat esityksiin avustamaan, hoitamaan liikenteen ohjausta, toimimaan myyntipisteillä ja katsomovalvonnassa.
– Ilman apua sidosryhmiltä, vanhemmilta ja muilta vapaaehtoisilta emme voisi ottaa vastaan sellaista yleisömäärää, mikä vuosittain joulushow'ssa on.
Palautetta arvostetaan
Marraskuun puolivälistä tammikuun alkuun Sorin Sirkuksen arki on aivan toisenlaista kuin se on vuodenkierron muuna aikana, kun esitykset rytmittävät päivittäistä tekemistä. Huovinen uskoo sen olevan suurimmalle osalle henkilökunnastakin mukavaa aikaa, vaikka työajat esityskauden aikana joutuvat joustamaan. Tuhannet katsojat ja ulkopuoliset vierailijat sähköistävät ilmapiirin, ja siitä saa ja pitääkin nauttia. Koronarajoitusten aikanakin samaa työtä tehneenä Pertti Huovinen muistaa, ettei yleisön paikallaolo ole itsestäänselvyys.
– Silloin kun koronarajoitukset loppuivat ja pystyimme ottamaan taas täyden katsomollisen väkeä, niin menin tuonne katsomon alle loppumusiikin aikana, otin radiopuhelimen korvanapin irti ja vain kuuntelin sitä yleisön taputusta. Se oli hienoa, ei voinut uskoa, onko se unta vai totta.
Tuotannonkin työ kulminoituu ensi-iltaviikonloppuun, kun kaikki katsojat ja kutsuvieraat ja vielä mediakin on saatu paikalle. Työtä totta kai riittää vielä seuraavienkin parinkymmenen näytöksen ajan, mutta ensi-ilta on luonnollisesti se tähtäin ja pitkän työrupeaman kirkas huippukohta.
– Erästä entistä kollegaa lainaten: Liikaa ei kannata murehtia, sillä kun esityskausi alkaa, niin se lähtee etenemään kuin juna.
Show'n taiteellisella puolella luetaan ja kuunnellaan arvioita esityksen onnistumisesta tarkasti, mutta sama koskee myös tuotannon puolta. Ei riitä, että esitys on saatettu menestyksekkäästi yleisön ja kriitikoiden saataville, vaan onnistuminen saa tietynlaisen kruunun vasta, kun siitä saa palautetta. Huovinen kertoo, kuinka edellisvuonna ulkoilemaan lähtökin sai stopin, kun Aamulehden sovellus ilmoitti, että joulushow-arvostelu oli julkaistu.
– Ei voinut vain antaa sen olla ja lähteä, vaan oli pakko istua alas ja lukea, että olihan se nyt varmasti hyvä arvio, hän naurahtaa.
Katsojakokemuksen parantamiseen on painetta
Tulevaisuudessa tuottaja haluaisi katsoja- ja asiakaskokemuksen vielä paremmaksi kuin se on nyt, mutta myös kasvattaa yleisömäärää nykyisestä. Nämä asiat ovat jonkin verran ristiriidassa toistensa kanssa, sillä nykyisen tilan ahtaus rajoittaa. Yleisömäärää ei voi kasvattaa, koska se tarkoittaisi myös esimerkiksi väliajalla entistä ahtaampaa ja epämukavampaa kokemusta paikalla olijoille.
– Se vaatii ratkaisuja sen suhteen, saadaanko me jostakin lisää tilaa, jotta voitaisiin kasvattaa yleisömäärää nykyisestä, Huovinen sanoo. – Joulushow on kuitenkin sirkuksen omaa varainhankintaa eikä siinä ole sisällä mitään valtiontukea. Lipputulot ovat tärkeä asia jatkonkin kannalta.
Kaikkein merkittävin asia vuosittaisessa joulushow'ssa on joka tapauksessa esiintyjien onnistuminen ja itsensä ylittäminen. Nuorten harrastajien jaksamisesta ja toimintakyvystä ei voida tinkiä, mikä asettaa esityskaudelle jo selvät raamit. Ympärillä oleviin olosuhteisiin sen sijaan voidaan aina jonkin verran vaikuttaa ja se on pitkälti juuri tuottajan työtä.
– Parasta on ehkä tietynlainen mahdollisuus olla melko piilossa siitä itse varsinaisesta yleisön eteen tulevasta esityksestä, mutta silti sitä on syvällä koko projektissa. Näkee mistä kaikesta se koostuu, miten ja miksi asiat tehdään, ja miten eri taustaratkaisut vaikuttavat siihen, millainen kokemus ja elämys esitys on katsojalle, kertoo Sorin Sirkuksen joulushow Kailan tuottaja Pertti Huovinen.
Kailan ensi-ilta on perjantaina 17.11.2023. Liput ensi-iltaan ja muihin näytöksiin tästä linkistä >>
Joulushow 2023: Kaila
Konsepti ja ohjaus: Taina Kopra
Sirkustekninen suunnittelu ja -toteutus: Jouni Kivimäki
Pukusuunnittelu: Kitte Klemettilä
Valosuunnittelu: Eero Auvinen
Musiikin sävellys: Joona Kukkola
Lavastussuunnittelu: Oskari Löytönen
Äänisuunnittelu ja -tekniikka: Jarkko Keinänen
Naamiointi- ja maskeeraussuunnittelu: Jonna Kivimäki
Kampausten suunnittelu: Malla Tallgren
Tanssikoreografiat: Marjo Terästö