VIMMA x Sorin Sirkus -kapselimallisto on yksi monista UNIVORMU-konsepteista, joiden tarkoituksena on tuottaa yhteisön tarinaa heijastavia työ- ja edustusvaatteita. VIMMA haluaa räätälöidä konsepteillaan uuden ajan heimovaatteita, jotka on tuotettu kestävästi ja vastuullisesti enintään kolmen tunnin matka-ajan päässä.
Suomalainen VIMMA, tamperelainen Sorin Sirkus ja sirkuksen kasvatti, kuvataiteilija Ville Kylätasku aloittivat vuonna 2019 yhteistyöprojektin. Sen tavoitteena oli tuottaa Sorin Sirkuksen jäsenille, työntekijöille ja kannattajille uniikki, tunnistettava ja yhteisön arvoja tukeva asustekokonaisuus.
Yhteistyön tuloksena syntyi vapaa-ajan vaatemallisto, joka juhlistaa vuoden 2020 Sorin Sirkuksen 35-vuotisjuhlia. Vuoden alussa käyttöön otettu uusi logo on myös Ville Kylätaskun suunnittelema, ja se on painettu malliston vaatteisiin omalla, yhteistyöstä kertovalla tavaramerkillä.
Kotimainen VIMMA on designyhtiö, jonka periaatteita ovat ekologisuus ja kestävä kehitys. Se perustettiin vuonna 2013 ja sen toiminta alkoi lastenvaatteiden tuotannosta. Nopeassa ajassa VIMMA vakiinnutti asemansa markkinoilla – sen tunnetuin design on kenties ollut Letti-kuosi, jolla varustettuja legginsejä myytiin parhaimmillaan 1500 kappaletta yhden vuorokauden aikana.
VIMMA alkoi suunnittelemaan vaatteita, joihin suunniteltiin samaa kuosia sekä lasten että naisten vaatteisiin.
– Olimme ensimmäinen lastenvaatebrändi Suomessa, joka alkoi valmistamaan ”mama-lapsi-malleja” eli teimme samaa printtiä sekä lapsille että äideille naistenvaatteisiin. Tämä ilmiö lähti leviämään ja siihen tarttuivat myös muut brändit, kertoo VIMMAn suunnittelujohtaja Marjut Rahkola.
Sama kuosi sekä aikuisille että lapsille suunnatuissa vaatteissa on jo nykyisin enemmän valtavirtaa. Lastenvaatteiden osalta VIMMA on ollut sittemmin mukana myös hyväntekeväisyysprojekteissa.
– Suurin niistä on ollut lahjoitus Turun yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten syöpäosastolle, Rahkola toteaa.
Vastuullisuus painottuu nykyisin VIMMAn toiminnassa ja viestinnässä muutenkin. Sen vastuullisuuslupauksista nousevat esiin muun muassa puuvillatuotannon vähentäminen tai korvaaminen ekologisesti muilla raaka-aineilla tai kotimaisilla kierrätys- tai ylijäämämateriaaleilla.
VIMMA painottaa materiaalitietoisuutta kertomalla mahdollisimman tarkasti tuotannossa käytettyjen materiaalien alkuperästä, mutta myös vaatteiden suunnittelussa. Suunnittelun yhtenä lähtökohtana on vaatteiden monikäyttöisyys, jotta ihmiset voisivat kuluttaa vähemmän.
Perusperiaate on lähituotanto – sitä mitataan esimerkiksi sillä, että vaatteet tuotetaan enintään kolmen tunnin ajomatkan päässä.
Tulevaisuudessa VIMMA haluaa myös auttaa asiakkaitaan omien tuotteidensa kierrättämisessä; niitä voisi palauttaa esimerkiksi myymälöihin joko uudelleen käytettäväksi tai uusien tuotteiden materiaaleiksi.
Yhtiön alkuaikoihin verrattuna VIMMA on nykyisin keskittynyt enemmän naistenvaatteisiin ja myös työ- ja edustusasujen suunnitteluun. Yksi viimeaikaisista tilaajista oli valtioneuvoston kanslia, jolle suunniteltiin asukokonaisuus EU-huippukokouksia varten.
VIMMA x Sorin Sirkus -kapselimallisto perustuu UNIVORMU-konseptiin. Sen ideana on tarjota alusta työ- tai edustusvaate, joka on samalla alusta yrittäjän tai yhteisön tarinalle. Samalla se on tiimin tai oman heimon tunnusasu. Laadukas, hyvin suunniteltu ja tuotettu voimavaate.
Vuonna 2020 VIMMA vie Sorin Sirkuksen tarinaa eteenpäin vastuullisesti ja kestävästi tuotettujen vaatteiden kautta. Tarinan kertomisessa keskeistä on myös taiteellinen suunnittelu, josta Sorin Sirkukselle tehdyssä mallistossa vastaa kuvataiteilija Ville Kylätasku. Taiteella on VIMMAn toiminnassa merkittävä osa ja yhtiö haluaa nostaa erilaisista taustoista tulevia suunnittelijoita.
– Olen päässyt itse mahdollistamaan monelle nuorelle suunnittelijalle urapolun alun ja näkyvyyden taiteelle kuosien ja valokuvien kautta, VIMMAn Marjut Rahkola sanoo ja jatkaa
– Nuorin kuosisuunnittelija on 5-vuotias ja loppuvuodesta meille on tulossa myös kehitysvammaisten suunnittelemia printtejä osaksi mallistokokonaisuutta.
Vaatteiden ja kuosien markkinointi kuluttajille helposti lähestyttävissä kanavissa kuten Instagramissa on arkipäivää. Samalla VIMMA haluaa varmistaa näkyvyyden taiteelle, jota sen vaatteissa käytetään.
Uutiskaruselli
Pertti Huovinen
Latest posts by Pertti Huovinen (see all)
- Muutoksia lipunhintoihin 1.9.2024 - 29.8.2024
- Sirkuskoulun vapaat oppilaspaikat ja syyskauden kurssit - 1.7.2024
- Sorin Sirkus esiintyy Särkänniemessä joka päivä 28.7. saakka - 28.6.2024